Din sökning gav inga träffar

Lyftbord och lyftlosningar

    Din sökning gav inga träffar

    Kategorier

      Din sökning gav inga träffar

      Sidor

        Din sökning gav inga träffar

        Case studies

          Din sökning gav inga träffar

          HISTORIEN OM TORBJÖRN EDMO

          EdmoLift’s grundare Torbjörn Edmo växte upp i Ramsele i slutet på 30- talet i en stor familj. Skolarbetet var aldrig riktigt intressant under ungdoms-åren vilket gjorde att intresset för att jobba på faderns tegelbruk tog överhand. Där jobbade han framförallt tillsammans med en av sina bröder. Var det bra väder så skulle man slå tegel, regnade det så var man ledig. Dagarna i ledighet blev inte många, maskinerna man använde sig av var slitna och undermåliga så det blev många timmar med reparationer av dessa. På vintern var det tid för avverkning i skogen och arbetet var tungt vilket ledde till att man byggde sig två anpassade skogsmaskiner som skulle ta sig fram i den tuffa terrängen.

          Torbjörn kom i efterhand på att några år i skolbänken kanske inte var så hårt istället för det tunga arbetet och han sökte sig därför till Hola Fokhögskola. Det hann bli 1 års studier innan värnplikten kom in och avbröt. Direkt efter tjänstgöringen på Svea ingenjörsregemente i Stockholm sökte sig Torbjörn till Tekniska skolan i Sundsvall. Det tidigare ointresset för skola och studier under ungdomsåren gjorde att det första året var väldigt tufft för Torbjörn att hänga med i studie takten, han offrade allt och hade bestämt sig för att ta sig igenom den två och ett halvt år långa utbildningen. Målet nåddes och det blev en ingenjörsexamen. Torbjörn fick jobb i Örnsköldsvik hos Ari Maskinfabrik, där han ritade olika maskiner och anläggningar. Tiden där blev inte lång, bara efter något halvår så fick Torbjörn jobb hos Holmen Mekaniska i Härnösand. Ett jobb som bestod av ritningsjobb på en del maskiner och anläggningar, Torbjörn var direkt behjälplig verkstads-chefen. Verkstaden bestod av ett 30-tal anställda och man hade en hel del jobb åt försvaret, bl. a. med olika kupoler till bunkrar.

          Hos Holmen Mekaniska kom Torbjörn i kontakt med olika lyfthjälpmedel, bl.a. Hydrauliska domkrafter, Torbjörn var däremot mer intresserad av hydrauliken och började fundera på egna lösningar för lyfthjälpmedel där den tekniken kunde användas. Holmen’s produkter såldes under den här tiden av ett företag vid namn Nordiska Vakuum. Den kom efter något år med en förfrågan på ett lyftbord, Torbjörn började rita och lämnade ett offertförslag. Det blev affär och man tillverkade sedan 4-5st lyftbord. Det var första gången lyftbord korsade Torbjörns livsstig ...

          Holmen Mekniska upphörde och Torbjörn stod inför ett vägskäl. Han hade sökt ett flertal andra jobb på liknande platser men kände att han hade en hel del idéer som han gärna skulle vilja förverkliga själv. Därför startades 1-April 1964, företaget Torbjörn Edmo AB. Den första tiden som egen företagare koncentrerade han sig på att utveckla en speciell kran. Tillverkningen av kranen fick han hjälp med av en gammal kollega från Holmen tiden. Nordisk Vakuum hade kranen med i sitt sortiment och efterfrågan blev stor. Produktionsverkstaden var för liten för att klara av efterfrågan och närliggande företag blev kontaktade men tyvärr rann det hela ut i sanden efter några år.

          Torbjörn hade som vanligt flera järn i elden och han hade under de senaste åren börjat rita mer och mer på andra saker, däribland lyftbord. Han bestämde sig för börja en tillverkning i liten skala. Tillsammans med marknadsföring via Nordisk Vakuum började det rulla igång Torbjörn la ut produktionen på flera verkstäder. Hans far och bror som bodde kvar i Ramsele fick skruva ihop hydraulaggregaten, den slutgiltiga monteringen gjorde Torbjörn i egna lokaler. Det blev många timmar runt om i landet med jobbet i bakluckan på sin Volvo PV. Bland slutkunderna fanns företag som Tellus Maskin, Moving och Systembolaget. Där finns faktiskt grunden till dagens modell-beteckningar t.ex. TM och TS.

          Torbjörn kom senare i kontakt med företaget, Bispgården Svets och Smide, och Knut Nilsson. Tillsammans besökte de båda Hannover mässan 1969, för att få inspiration. Med intryck från mässan så beslutade man gemensamt att man skulle ge sig in i pallhanteringsbranschen. Pallhantering hade då börjat bli allt vanligare i Sverige. Behovet av att lyfta pallar var en ny marknad! Först och främst var man ju tvungen att få av och på pallarna från de lastbilar som transporterade dom. Torbjörn tog därför på sig ett uppdrag för att rita en lösning på detta. Ingen betalning gavs för detta uppdrag utan ett Royalty avtal upprättades som ersättning (Ett upplägg som Torbjörn även tycker att fler skall göra även idag!) Verkstaden behövde verkligen jobben och resultatet blev en bakgavellyft som både kunde lyfta och tilta, vilket var unikt. Att den sedan var en komplett enhet som kunde monteras direkt på lastbilarna gjorde den mycket framgångsrik. Försäljningen tog fart och redan efter fyra år så hade man ett års tillverkning om ca: 125st. Torbjörn fortsatte som konsult och hade fortfarande sina egen tillverkning av lyftbord på sidan om. Företaget som tillverkar bakgavellyftarna idag heter ZEPRO och har en årlig produktion om ca: 12 000 st/år.

          Efter en resa i USA -76 fick Torbjörn ytterliggare en idé, en Skylift som går att köra helt själv vilket inte fanns i Sverige vid denna tidpunkt. Torbjörn la ner många timmars ritande och produktion men Skylift tiden fick ett abrupt slut. Under en testkörning välte en skyliften och Torbjörn som var med i korgen när den rasade till marken ådrog sig allvarliga skador. Riskerna var mindre med lyftbord så Torbjörn fokuserade sig mer på det. Samtidigt fortsatte försäljningen av lyftbord och i början av 70-talet såldes lyftborden av två fd. anställda hos Nordisk Vakuum från en villa i Stockholm under namnet Translyft. Försäljningen rullade på bra och Torbjörn var tvungen att göra stora investeringar i egna lokaler och rätt maskiner för att kunna hålla tempot i tillverkningen. Riskexponeringen som detta medförde innebar även att Torbjörn började se sig omkring efter en egen säljorganisation som kunde börja sälja lyftborden för att säkerställa kontroll over hela kedjan och få en vertikal integration.

          Vid motsvarande tidpunkt var det turbulent på Z-Lyften pga. förändringar i ägarbilden och Torbjörn kom i kontakt med Bengt Moström, Magnus Wistrand och Anders Wahlqvist, då anställda i företagsledningen på Z-Lyften, för en förutsättningslös diskussion. Ömsesidigt intresse uppstod och ett möte bokades in för att fortsätta samtalen. Mötet skedde på Stockholmsmässan i april 1989. Anders var nybliven far och bjöd därför på cigarrer. I cigarröken drog dessa herrar upp riktlinjerna för det som sedan skulle bli EdmoLift Sales AB.